vad betyder din tatuering?

alla som har en tatuering har antagligen fått den frågan, jag fick den idag igen. av flickvännens, systerson. 9 år tror jag, och en riktig tänkare. han tittade på tatueringen, sa "wow" när jag vred om armen och visade den färgglada fågeln. ( i kontrast med att armen i övrigt är blach&gray så brukar det bli reaktioner ) jag tyckte att frågan var klockren. för han sa inte riktigt, vad betyder den, eller, vad står den för. utan han sa, "vad är historian?" han är iförsej dansk, så han kanske menade precis samma sak som alla andra men jag började fundera... jag har fått många reaktioner på tatueringen, men det var någonting med hans sätt att se på det hela och att frågan kom så naturligt. det kändes som att han såg tatueringen som en berättelse, förhoppningsvis fick han också känslan av en tecknad film...
jag blev lite paff när jag fick frågan, satt vid frukost dagen efter flickvännens mammas fest och omgiven av hela hennes släkt. jag sa någonting snabbt till honom.. så jag tänkte utveckla mitt svar lite.

motivet består utav ett armband längst ned, det är polynesiskt inspirerade vågor, med palmer, en hydda och tre fåglar som går på led. över dem flyger en banderoll med texten; "don't worry about a thing". sedan slår vågorna upp och ett gäng blommor flyger runt upp mot molnen. på insidan av armen kommer en fågel med ett radband och kors i näbben som flyger upp mot två änglar överst på axeln. och på armens baksida står de latinska orden; "memento mori". vilket betyder någonting i stil med, kom ihåg att du är dödlig.
för att jag ska kunna förklara meningen fullt så bör jag nog tillägga att jag kommer från en kristen familj, och som många kanske vet så är tatueringar inte så poppis inom den kyrkliga världen.
på axeln sitter det som sagt två änglar, en i knät på den andra. änglabarnet som sitter i knät på den större har en bodysuit..
min tanke bakom tatueringen är kort; oroa dej inte för någonting, men kom ihåg att du är dödlig. den bakomliggande meningen är att det inte spelar någon roll hur du ser ut, eller hur du är, du ska bli accepterad som du är.

nej, det är ingen "häftig" tatuering med dödskallar, flames och en lieman. vilket iförsej kan vara bra tatueringar, jag vill bara att mina tatueringar ska vara som ett yttre statement för vem jag är och vad jag står för... och fast jag kan vara ganska arg och hård ibland så är jag en riktig mjukis innerst inne.. hehe

//jonas.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0