tribals...



tänkte slå ett slag för nutidens plågo ande, tribalen. det finns så sjukt många fula, vanliga tribaler... men tycker man att de är fula för att de är så vanliga? alla tribaler härstammar från tribe art, stam konst. och i min mening så är de originella stam tatueringarna långt mycket snyggare än de moderna tribalerna. en tribal betyder ingenting, iallafall inte den nya varianten, utan den ska helt sonika se bra ut på kroppen. så för att mäta kvaliteten i en tribal bör man se på hur mönstret leker med kroppen och förgyller dess kurver...

vi har åsiktsfrihet, tycker du om tribaler så kör på det. jag tycker att vissa är sjukt snygga. men jag känner lite också att man bör veta lite om var just den stilen man vill göra kommer ifrån... för tribaler är som sagt stam konst i grunden...



vad jag skulle klassa som en tribal med polynesiska inslag. det finns många olika stilar bland dem polynesiska, som härstammar från polynesien. sen finns det t.ex. maori tribaler, tribaler från nya zeeland och från



klassisk stam tribal, tror det är en polynesisk. en byxa.. jag har en bok hemma med sjukt bra illustrationer på vissa sånna här, boken heter "1000 Tattoos" och är utgiven av Taschen. kolla in den, eller kom över till mej :)


en till variant, också den tycker jag är mycket snyggare än de moderna tribalerna. men som ni ser så har dem alla likheter och bygger på samma grund..
sist men inte minst, en tatuering som är snygg och bör vara med här...



allas våran zlatan. han har fallit för tribalen, men han har gjort sin läxa och tatuerade en tribal med referenser till de originella... det tycker vi om.

men för att skydda min rumpa lite, smaken är som sagt om baken. tribalen kan vara snygga, gör bara inte samma tribaler som alla andra.. det tycker jag iförsej går att säga om alla tatueringar, och alla ni som målar. försök att hitta egna referenser.. jag kollar sjukt mycket på tatueringar, men aktar man sig inte så kommer sina egna ritningar se ut som dem man tittar på och då har man ingenting speciellt att erbjuda i slutändan... så var originell och sök lite längre än redan skapade bilder och motiv. statyer, naturen m.m. kan vara bra inspiration!

jag skrev i början att moderna tribaler inte har betydelser, visst kan de ha det. men oftast inte. de äldre har däremot det. de symboliserade placering i samhället, lycka, ditt vägsval m.m tänk på det och läs på lite innan ni gör er tribal så får ni en tribal som är mer än ett snyggt mönster..

en annan synvinkel man kan ha är att man måste respektera kulturen tribalen kommer ifrån. att tatuera en maori tribal utan att veta någonting om dem kan ses som lite arrogant... och jag kan tycka att vi som svenskar egentligen bör hedra vår egen kultur istället för en exotisk. leta inspiration i vår historia, vi har en konst historia som är grym. jag experimenterar själv med att få in svenska inslag i mina tatueringar så som svenska blommor, svenska traditionella mönster ( så som dala mönster, vanligt är ju vikingatema m.m ) på det sättet skapas någonting som även är speciellt för sverige, kan vara grymt.

Kommentarer
Postat av: Anders

hej jag skulle vilja ha se hur tatueringen ni har högst upp ser ut från sidan och bak tänkte att jag skulle göra den.

2011-04-12 @ 20:40:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0