måste bara...

jag måste bara säga att det här med tatueringar är en hobby för mej, och har varit i ett antal år nu. under åren har jag fått in min hobby i mycket av mitt liv, även i skolan. jag har utvecklat tjänster m.m som kanske i framtiden blir någonting alla kan ta del av? om inte så var det kul att utveckla dem. :) men det jag ville dela med mej av nu är en av de coolaste sakerna... jag älskar historia och jag har läst mycket historia kring tatueringar. det jag stötte på för ett par år sedan fick mej att kopiera halva boken typ.. haha
.
att tattoo är en urgammal konst är väl allmänt känt och accepterat, men tatueringar var "vanliga" bland forn egyptens mer kreativa och andliga människor! klientelet har ju utvecklats under åren, men man kan se en viss tråd? hehe... bevis för detta sägs vara vissa hieroglyfer man har upptäckt i en gravkammare tillhörande "Seti 1"! (engelska namnet på personen) är inte det coolt? ( http://en.wikipedia.org/wiki/Seti_(Viceroy_of_Kush) )
man har även hittat dockor gjorda av lera med samma symboler på liknande ställen vilket styrker teorin... sånt blir iaf jag fascinerad av! den gravkammaren är daterad till 1330 fkr.
.
äldre bevis för konsten har vi på Ötzi, "Ismannen" som han kallas. ( http://en.wikipedia.org/wiki/Ötzi_the_Iceman ) Teorin med dem är att de har med akupunktur att göra, vilket jag tycker är intressant då de ger en ny vinkel på tatueringar. många säger att det är stimulerande m.m. att bli tatuerad, här har vi en person, och antagligen då en kultur, som kopplade ihop dem med riktig stimulans.. hehe...
.
mer historia en annan gång. nu måste jag göra mej iordning, ta på mej solglasögonen och glida iväg på longboarden för ett par timmars arbete...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0